Homemade Pesto

Publicerad 2012-11-02 11:56:00 i Food Love,

God dag kära vänner!
 
Känner att en riktigt bra fredag är på gång! Därför ska jag kanske tipsa om lite smarriga saker att njuta av nu i  helgen?
Ja, detta är alltså en liten delikatess-smörgås-tallrik jag gjorde till min pappa. Ni ser antagligen vad som är på mackorna ^^ Men tänker vara övertydlig i alla fall: Macka 1, leverpastej och saltgurka. Macka 2, saltkött och tomatskivor med en släng aromat. Macka 3, kryddost toppad med golden delicious-äppleskivor. 
Tänkte påpeka att det är väldigt smarrigt att leka med sött i kombination med salt. Det kan bli en riktig fantastisk kombo! 
Och nu...
 
Pasta med hemmagjord pesto, plommontomater och strimlad salami
Detta är väääldigt enkelt att göra (haha säger jag om alla recept jag skriver ner här ^^).
 
Vi börjar helt enkelt med huvudingrediensen:
 
Peston (mitt egna recept!)
Du behöver:
Gul lök
Olivolja
Basilika
mandlar
Tomat
Svartpeppar
Märk väl att jag aldrig går efter mått eller antal utan experimenterar tills det blir bra! Smaka på helt enkelt!
 
Gör såhär: Ta först basilikan, olivoljan och mandlarna (helst krossade redan) och lägg i en mixer (var generös med olivolja!). Efter att detta mixats ihop så lägg i resten av ingredienserna och mixa ihop. Låt mixern köra i åtminstone 20 sekunder för att få en "smooth" pesto. Om den blir rinnig så kan du tillsätta med basilika!
 
Dessutom kära vänner! Glöm inte att aldrig ta ut en varm "mixer-tillbringare" från diskmaskinen när den är varm och på direkten lägga i något kallt. Detta gör att risken blir stor att tillbringaren spricker - och det får väl inte hända, eller hur? :)
 
Såhär enkelt är receptet för peston. Det enda du behöver göra efter det är att koka pastan, ta fram plommontomaterna och strimla din favoritsalami i små bitar (fast om du är vegetarian så går det ju också att strimla i lite smarrig tofu!). När pastan kokat klart så blandar du i peston i den och tillsätter sedan tomaterna och salamin. Toppa gärna med ett litet snyggt basilikablad för en tjusig finish!
 
Mums?
 
 
Höstkramar,
 
Josephine<3

Kommentarer

Postat av: Ester

Publicerad 2012-11-13 21:40:47

hallå det låter supergott, men ska man ha både tomater i peston OCH plommontomater, eller bara plommontomater? O.o

Svar: Haha baby xD Det får du förstås välja själv men det ska i alla fall vara i peston. Sen om du vill ha mer i pastan får du lägga till det ;) <3
Josephine Alexis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josephine Alexis

Välkommen! Jag är en fascinerad 16-åring i Stockolm. Pluggar, jobbar, försöker att njuta av livet och samtidigt hinna med det. Lever för kärlek, musik och äventyr. Enjoy! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela