Svenskar - skärp er!

Publicerad 2012-11-13 16:25:11 i I'm thinking of...,

 
God eftermiddag/kväll kära vänner!
 
Jag är lite upptagen just nu men är helt enkelt tvungen att påpeka en sak för er innan jag lämnar datorn.
 
Jag är så trött på hur otrevliga folk är - men jag vill met påpeka det i lokaltrafiken. Oavsett vad som är fallet vill jag alltid hjälpa folk, vara trevlig eller se till så att allting funkar. Men vissa människor skiter fullständigt i hur andra mår och ska bara först fram och inte bry sig ett dugg om att det kan finnas viktigare saker än att vara först.
 
Detta gör mig rätt ledsen då jag imorse bevittnade ännu ett fall av folks brist på sympati. En mamma går med sin son på väg ner för perrongen. Hon är inte speciellt snäll mot honom ska jag kanske påpeka - hon sliter honom i armen och vill att han ska skynda på. Men när pojken väl kommer in i ankomsthallen snubblar han och faller pladask på mage rätt ner i klinkergolvet. Jag reagerar snabbt och försöker att hjälpa till men kommer inte förbi folkmassan, som skiter i det och nästan försöker kliva över honom istället för att ge honom en hjälpande hand. Folk står och blänger på den här lilla killen. Mamman tar till slut ett starkt grepp om honom och sliter upp honom från golvet och drar iväg med honom igen - medan folk återgår till vad dem gjorde innan.
 
Hur tänkte dem där?
 
Snälla, tänk på detta mina vänner när ni åker kommunalt! Det handlar inte alltid om att klara allting själv. Alla människor behöver en hjälpande hand ibland. Man ska inte tro att man alltid reser ensam när man reser genom lokaltrafiken- för man har nämligen 700.000 medresenärer. Man kan helt enkelt inte alltid bara tänka på sig själv. Det här gjorde mig så förbannad imorse. Att ingen reagerade. Och det är inte första gången jag bevittnar det heller!
 
Det jag vill komma fram till är att jag ber er om att vara lite ömsesidiga när ni reser med tåg, buss, tvärbana, tunnelbana eller spårvagn. Var snälla mot varandra - snälla. Släpp egot och var lite barmhärtig. Folk kommer kanske inte alltid att tacka er, men ni vet i alla fall att ni gjort rätt för er.
 
Ha en jättetrevlig kväll.
 
Höstkramar,
Josephine<3
 

Kommentarer

Postat av: Anneli Adolfsson

Publicerad 2012-11-13 17:00:56

Yes, I feel you, I witness that Ll the time. It amazes me how callous and cold people can be. It's frightening to live in a society where people have no care for others and compassion is a foreign concept. Feel blessed that you Are gifted with such insight and feelings. From one "softie" to another, always stay true. :)

Svar: Right? I don't get it either. I'm happy though that a small amount of people at least seem to have some sort of compassion for others. I promise to stay true. Always! ;) <3
Josephine Alexis

Postat av: Sophia :3

Publicerad 2012-11-13 19:32:22

Josephine,
jag har inte kommenterat förrän nu men jag läser dina inlägg och tycker det är riktigt kul att du bloggar! Så fortsätt :D

En gång när jag var på tåget var det en kvinna som svimmade, och då var det direkt flera personer som "ryckte in" och hjälpte henne, såg till att hon klarade sig osv. Så även om situationen ser tråkig ut, är det skönt att veta att det inte blir så i vartenda fall :)

Svar: Hej Sophia! Tack :D Ja eller hur? Det är skönt att det finns några som bryr sig! Tänkte mer på dem som inte gör det ;) Är alltid bra att påminna folk om lite hyfs ibland ;) <3
Josephine Alexis

Postat av: Anitha

Publicerad 2012-11-14 12:43:41

Vänlighet kostar ingenting! Bara glädje! Synd att du inte kom till och fick visa hur fint du tänkte!

Svar: Ja precis Anitha, det var väldigt synd. Hoppas att pojken får en bra uppväxt i alla fall, trots den där mamman...
Josephine Alexis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josephine Alexis

Välkommen! Jag är en fascinerad 16-åring i Stockolm. Pluggar, jobbar, försöker att njuta av livet och samtidigt hinna med det. Lever för kärlek, musik och äventyr. Enjoy! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela